قرن حضور

مجالی برای فراز آمدن از خویشتن، و فارغ از تعلقات و مشهورات، به دیگر گونه اندیشیدن. حمد و سپاس خدای را که ما را در مسیری قرار داد که در مصیر باشیم إلی الله...
طبقه بندی موضوعی

بلایای مدرنیته (36) - زندگی های نجس

سه شنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۲، ۰۷:۱۵ ق.ظ
گفتن بعضی چیزها، چندش آور است و آزاردهنده اما برای معرفت یافتن به عمق مدرنیته، باید وجوه زشت و نجس آن را نیز شناخت. «طهارت» در تفکر اسلامی، از اساسی ترین احکام فقهی و ایمانی است و «آب»، به عنوان آیت رحمت و معرفت الهی، مایه ی اصلی این طهارت است.
اما در تفکر مدرن، «زندگی های نجس»، جریان حاکم بر حیات انسان مدرن را شکل می دهد. نه طهارتی با آب صورت می گیرد و نه غسلی پس از شنیع ترین اعمال حیوانی. در توالت های جهان مدرن، هیچ شیر آبی برای طهارت وجود ندارد و صرفا یکسری دستمال توالت تعبیه شده است برای این امر مهم. این ذات نجس مدرنیته است که در این شکل، ظهور پیدا کرده است:




در میان حیوانات، سگ و الاغ از آن دست حیواناتی هستند که سر پا و ایستاده، بول می کنند و امروز و در دل جهان مدرن، گونه ی جدیدی از حیوانات یافت شده اند که آنها هم سر پا، بول می کنند.


حالا کافی است تأملی بشود در ماهیت توالت های آپارتمانی، توالت هایی که در اتاق و در داخل خانه، تعبیه شده اند. این هم از آن بلاهایی است که در این روزگار عجیب، به آن دچار شده ایم. در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) قَالَ قَالَ جَبْرَئِیلُ (ع): یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا لَا نَدْخُلُ بَیْتاً فِیهِ صُورَةُ إِنْسَانٍ- وَ لَا بَیْتاً یُبَالُ فِیهِ وَ لَا بَیْتاً فِیهِ کَلْب‏: جبرئیل گفت: ای رسول خدا ما در خانه‏ اى وارد نشویم که در آن تصویر آدمى باشد؛ و وارد نشویم در خانه ای در آن بول کنند؛ و وارد نشویم در خانه ای در آن سگ باشد.» (بحار الأنوار ،ج‏73 ،ص 159).
یکی از بیوتی که ملائکه وارد آن نمی شوند، خانه ای است که در آن بول کنند و مگر توالت های آپارتمانی امروز ما، مصداق دقیق همین مسئله نیستند؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۲۸

نظرات  (۱)

شاید منظور از خانه اتاق باشد؟ یا اتاق را نیز بتوان به مثابه خانه دانست. نظرت چیه؟
پاسخ:
پاسخ: حتما انسان های 1000 سال قبل، این قدر احمق و ابله نبودند که در خانه شان، بول کنند. قاعدتا یا از ظرف هایی در داخل خانه برای این کار استفاده می کرده اند و یا بخشی از داخل خانه را به این کار اختصاص می داده اند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی