قرن حضور

مجالی برای فراز آمدن از خویشتن، و فارغ از تعلقات و مشهورات، به دیگر گونه اندیشیدن. حمد و سپاس خدای را که ما را در مسیری قرار داد که در مصیر باشیم إلی الله...
طبقه بندی موضوعی

۱۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

وقتی یک جریانی، مبانی نظری و معرفتی منظمی برای تبیین گفتمان ادعایی خودش نداشته باشد، این‌گونه به پرت و پلا گویی می‌افتد:

«اعتدال و میانه روی به معنای انتخابی بین حق و باطل نیست، اعتدال به معنای انتخاب راهی بین راست و دروغ نیست. اعتدال به معنای راهی بین منفعت ملی و از بین بردن منافع ملی نیست. اعتدال یک روش است. اعتدال یک بینش است. اعتدال یعنی همان که سیره پیامبر عظیم الشان اسلام سراسر زندگیش، جمالش، کمالش و اخلاقش سراسر اعتدال بود. اعتدال یعنی همان راه و روش و شیوه ای که منتظر او هستیم و امام دوازدهم هم همان راه و همان سیره پیامبر را عملی و اجرا خواهد کرد و اگر انحرافی پیش آمده است جاءَ به دین جدید و کتاب جدید تا دین واقعی پیامبر و قرآن واقعی را برای مردم تفسیر و تبیین کند.
اعتدال به این معناست که از افراط در جمع کردن دشمن و دشمن تراشی و در تفریط در زمینه دوستان و علاقه مندان به ایران، اعتدال یعنی بین افراط در طرد دیگران و تفریط در جذب مردم، اعتدال یعنی راهی که با همه انسان ها و مردم با ادب و احترام سخن می گوییم و به پاسخی گوش می دهیم که آن هم توام با ادب و احترام باشد. اعتدال یعنی مسیری که ما از عقل و خرد جمعی استفاده می کنیم. عقل و خردی که به ما می گوید باید منافع ملی را حفظ کنیم . عقل و خردی که به ما می گوید ضمن حفظ فنآوری باید سایه شوم تحریم ها را از سر مردم برداریم.»

 در زبان فارسی، جملات با فعل کامل می‌شوند و وقتی، جمله‌ای، فعل نداشته باشد، مشخص است که طرف، خودش هم نمی‌داند چه می‌گوید! البته ظاهراً به نظر دوستان، اعتدال، همان Moderation است. و ظاهراً این جماعت نمی‌دانند که اسلام آمریکایی و اسلام محبوب آمریکایی‌ها، Moderate Islam است. خدا کند که شعارهای دوستان، جای دیگری، طراحی نشده باشد.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ خرداد ۹۳ ، ۰۹:۵۵
ــ ــشــمــســ

نقد کامل، نقدی است که در چارچوب یک نگاه کلی، تم، محتوا و قالب اثر هنری را با هم ببیند و به همین نسبت، هنر دینی، هنری است که هم محتوا، هم قالب و هم تِم آن، از دین جوشیده باشد و از این روی، سینما، هنر دینی نیست و نمی‌توان آن را ذیل این عنوان، طبقه‌بندی نمود؛ اما این به آن معنا نیست که نتوان آن را به خدمت دین در آورد. سینما، مصنوع و ابداع انسان مسلمان نیست، بلکه انسان ایرانی مسلمان، پدیده‌ی سینما را یا از دوران طاغوت، به ارث برده است و یا وارد ایران شده است و البته ابداعی است که وجه تبلیغی و بیانی دارد و به همین خاطر، قابلیت بیان حقیقت را نیز دارد و تنها با معرفت به ماهیت آن است که می‌توان نسبت آن را با حقیقت تبیین کرده و آن را به خدمت دین گرفت.

سینماگران غربی، مؤمن به انسان‌گرایی (هیومنیسم)، قائل به لیبرالیسم، مسلمان به مدرنیته و مُؤدّی به لایف‌استایل آمریکایی هستند و در عین حال، تسلط کاملی هم بر تکنیک و قالب سینما دارند و به این دلیل، توانسته‌اند در خدمت هالیوود، صورت واحد و یک‌پارچه، و ساختار جهان‌گیری را ترتیب دهند.

ما هم اگر سینمایی در خدمت دین می‌خواهیم، باید سینماگرانی داشته باشیم که از یک سو، مسلط بر تکنیک، و غالب بر قالب سینما باشند و از سوی دیگر، مؤمن به حقیقت دین، سالک در طریقت حق و عامل به شریعت وحی. فقط در این صورت است که می‌تواند سینمایی، در حد سینمای تراز انقلاب اسلامی، ظهور کند. استراتژی سینمایی و حتی هنری جمهوری اسلامی، در حوزه‌ی هنرهای جدید، بایستی چنین جهت و ساختاری داشته باشد و اگر نه، سینما، اسب چموشی است که به این راحتی‌ها، سواری نمی‌دهد علی‌الخصوص به نابلدها.

سینما و کلاً هنر مدرن، فقط شأن و حیث فردی و شخصی دارد و به زبان رایج، بیان احوال و احساسات و حدیث نفس شخص هنرمند است؛ گویی هر اثر هنری، آیینه‌ای است که برابر درونیات نفسانی هنرمند گرفته‌اند و برای همین خاطر است که در تعریف هنر جدید گفته‌اند: «Expression of Emotions». اثر هنری، نازله‌ی نفسانیات و احساسات باطنی هنرمند است و اگر ما می‌خواهیم سینما در خدمت دین قرار بگیرد، باید نفس اهالی هنر، مسلمان و مؤمن به دین شود و هیچ راهی هم به غیر از این وجود ندارد. در غیر این صورت، سینمای سفارشی و شعاری، ایجاد می‌شود.

 سینمای سفارشی، سینمایی است که در آن، فیلم‌ساز از چیزی سخن می‌گوید که در درون نفس خودش نیست و به آن، ایمان نیاورده است؛ یک نوع «ریای هنری و سینمایی» است و به شدت شعاری. شعار، فی‌نفسه، بد نیست و وقتی بد و زشت می‌شود که پیوندی با باطن و شعور نفسانی فرد، نداشته باشد. نفس هنرمند، میدان امتزاج تم، محتوا و قالب اثر هنری است و لذا، تنها جایی که می‌تواند چشمه‌ی جوشش اثر هنریِ در خدمت دین قرار بگیرد، نفس هنرمندان است. روی‌کرد انتزاعی به سینما، روی‌کرد اشتباهی است که در آن، این سه لایه که در واقع، یک ذات واحد هستند، منتزع و منفک از هم لحاظ می‌شوند، در حالی که تقرب به سینما، بایستی با روی‌کرد تجریدی، انجام بگیرد.

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۵۶
ــ ــشــمــســ

بررسی پول به عنوان یک رسانه، از سوی مک‌لوهان، در کتاب خواندنی «Understanding Media»، به نتیجه‌ی جالبی ختم می‌شود. (دانلود کتاب).

مک‌لوهان، در صفحه‌ی 26، با اشاره به تحولی که رسانه‌ی پول در زندگی و وضعیت اجتماعی انسان ژاپنی قرن هفدهم، ایجاد کرده است، نتیجه می‌گیرد: «پول، زندگی احساسی و عاطفی، و زیست‌حسّ مردم را بازسازماندهی می‌کند، فقط به دلیل اینکه توسعه و گسترش زندگی احساسی و احساسات حیاتی انسان غربی است». پول، با مکانیسم امروزی، یک پدیده‌ی مدرن است و محصول همان غایاتی است که انسان مدرن برای زندگی، فرض کرده است و تبعاً در جهت همان غایات، عمل کرده و جواب می‌دهد. پول، احساسات و مکانیسم حسی انسان را تغییر می‌دهد و مکانیسم حسی انسان، چیزی نیست جز محتوای نفس انسان.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۵۰
ــ ــشــمــســ
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۱۶
ــ ــشــمــســ

تا کور شود هر آنکه نتواند دید!

در سوریه، جنگ داخلی، وجود ندارد بلکه جنگ شهری، ایجاد شده است و فرق جنگ شهری با جنگ داخلی، این است که در جنگ داخلی، نیروهای داخلی یک کشور باهم می‌جنگند اما در جنگ شهری، جنگ با نیروهای متجاوز خارجی و در داخل شهرها، صورت می‌گیرد. در داخل سوریه، تروریست‌هایی از تعداد زیادی از کشورهای عربی و غربی، در داخل شهرها با مردم سوریه، می‌جنگند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ خرداد ۹۳ ، ۰۹:۳۲
ــ ــشــمــســ

روبرت کاگان، یکی از استراتژیست‌های انستیتوی بروکینگز است که اخیرا در وب‌سایت این انستیتو، مقاله‌ای در باب فروپاشی نظم لیبرال جهانی و پایان آمریکا نوشته است که از لینک زیر، می‌توانید به مقاله دسترسی پیدا کنید. (لینک مقاله)

فقط برای آگاهی، دو فراز از این مقاله است که نکات جالب توجهی برای این روزگار ما دارد:

1. وجود نشانه‌های تجزیه و فروپاشی نظم امروز جهانی به رهبری آمریکا:

2. انتقال پارادایم- طرح پارادایم جدیدی به نام «پایان آمریکا» و «پایان غرب» به جای «پایان تاریخ» پس از آغاز بحران اقتصادی سال 2008:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۴۹
ــ ــشــمــســ
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۱۳
ــ ــشــمــســ

هر سال، در روستای سن ویسنت، واقع در منطقه سونسیرا در شمال اسپانیا، مراسم عجیبی برگزار می گردد. در این مراسم، دسته‌های مذهبی، از کلیسا به طرف میدان مرکزی، حرکت می‌کنند. مردان روستا در هنگام حرکت در این مسیر با پاهای برهنه، در حالی که صورتشان با یک روبنده پوشیده شده است، خود را با یک طناب پشمی، شلاق می‌زنند. زنان که حق شرکت در این مراسم را ندارند و نمی‌توانند این کار را انجام دهند، با پای برهنه و با بستن زنجیری به پاهای خود، در پشت دسته مردان، حرکت می‌کنند.

این مراسم، با نام «Los Picaos de San Vicente de la Sonsierra» شناخته می‌شود و در قالب آن، مسیحیان کاتولیک، با شلاق‌زنی خود، بدن خود را خونین می‌کنند. اسپانیا، یکی از کشورهای جهان مدرن است که این چنین مراسماتی را در خود دارد و عجیب است که این مراسم، حتی به عنوان یکی از مولفه‌های توریستی این کشور، در قالب «Fiestas of National Tourist Interest of Spain»، معرفی می‌شود. حالا اگر چنین مراسمی در کشورهای مسلمان بود، این رسانه‌های زنجیره‌ای جهان مدرن، چه توهین و تمسخرها که نمی‌کردند. اینها خودشان اینگونه‌اند و آن وقت ببینید با مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی مسلمانان، چه‌ها که نمی‌کنند. این مراسم، مورد تایید کلیسا است اما قمه‌زنی، مورد تایید قاطبه‌ی مراجع تقلید ما نیست و به عنوان نماد اسلام، معرفی‌اش می‌کنند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۳ ، ۱۳:۳۱
ــ ــشــمــســ

این ویدئوها، بخش‌هایی از فیلم مستند چهار سوارکار (Four Horseman)، محصول جنبش اقتصاددانان مرتد و توّاب (Renegade Economist) هستند که توسط راس اشکرافت، ساخته شده‌ است. این جنبش، جریانی است از افراد اقتصاددانی که نسبت به مبانی و روش‌های علم اقتصاد مدرن، مرتد شده و از آن توبه کرده‌اند.

دانلود      دانلود       دانلود       دانلود       دانلود      دانلود       دانلود      دانلود

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۱۸
ــ ــشــمــســ
در اپیزود چهارم فصل نهم سریال آمریکایی 24، نقشه‌ای از گستره‌ی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا (US Drones) در سرتاسر جهان، نشان داده می‌شود. به وضوح دیده می‌شود که تمرکز و غلظت این پهپادها، در آسمان اطراف ایران، بسیار بیشتر از نقاط دیگر است.

چطور با این حد بالای از وجود تهدید، و  انتشار عمومی تهدید نظامی، باید توقع داشت که یک کشوری، قدرت نظامی و موشکی خودش را کاهش دهد؟ جمهوری اسلامی، به کفار عالم، بسیار لطف می‌کند که در این معرکه‌ی فشار و تهدید، سلاح هسته‌ای نمی‌سازد. غربی‌ها باید، شاکر و ممنون جمهوری اسلامی باشند که در این معرکه‌ی توحش و حیوانیتی که آنها به نام هیومن‌رایتز به راه انداخته‌اند، سلاح اتمی را حرام می‌داند. اصلاً چه کسی به آمریکا اجازه داده است که هواپیماهایش، در همه‌ی جهان، بچرند؟ ادعای کدحدایی جهان، توهمی است که این زورگویان و مستکبران را این‌چنین، پر رو و زیاده‌خواه کرده است. ننگ بر هر کسی که به این ساختار زور و قلدری مدرن، با نام‌های جعلی و دروغین «جامعه‌ی جهانی» و «دهکده‌ی جهانی»، رسمیت و اعتبار بدهد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۳ ، ۰۹:۴۴
ــ ــشــمــســ