قرن حضور

مجالی برای فراز آمدن از خویشتن، و فارغ از تعلقات و مشهورات، به دیگر گونه اندیشیدن. حمد و سپاس خدای را که ما را در مسیری قرار داد که در مصیر باشیم إلی الله...
طبقه بندی موضوعی

۱۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

یکی از دلایل اساسی ناکارآمدی مسئله ی اساسی «امر به معروف و نهی از منکر»، این است که در جامعه، به جای امر به معروف، امر به واجب و مستحب، و به جای نهی از منکر، نهی از حرام و مکروه، از سوی دغدغه مندان این حوزه، صورت می گیرد و اصلا به این مسئله توجهی نمی شود که ابتدا بایستی واجب و مستحب، تبدیل به «معروف»، و حرام و مکروه، تبدیل به «منکر» شوند، سپس امر و نهی انجام شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۲ ، ۱۳:۳۶
ــ ــشــمــســ

ده سال قبل، دانشگاه شهید بهشتی، 1382/2/22

پاسخ ولی امر مسلمین به این پرسش یک دانشجو:

همه مشکلات را به گردن نیروهاى خارجى (امریکاى بیچاره!) نیندازید. رهبر کشور، خود باید پاسخگوى مشکلات کشورش باشد، نه یک کشور بیگانه.

کاملاً درست است. اوّلاً امریکا خیلى هم بیچاره نیست؛ آن‌چنان هم که بعضى خیال مى‌کنند، باچاره نیست! یک چیز میانه‌اى است. ما همه مشکلات را به گردن امریکا نمى‌اندازیم - مشکلات ما از خودمان است - منتها دشمن مى‌خواهد از این مشکلات حدّاکثر استفاده را بکند و پدر کشور و ملت را دربیاورد؛ این را هم نگوییم؟! ما نمى‌گوییم اگر تورّم هست، تقصیر امریکاست؛ نه، اگر تورّم و کاهش قدرت خرید و کمبود اشتغال هست، چه کسى گفته تقصیر امریکاست؟ این تقصیر خود ماست، تقصیر مسؤولان است؛ اما اگر اسم امریکا را مى‌آوریم، مى‌خواهیم بگوییم گرگى کمین گرفته و پشت خم کرده تا به شما حمله کند؛ از این غافل نباشید. به مسؤولان مى‌گوییم ضعفها را برطرف کنید؛ به شما مى‌گوییم متوجّه این دشمن باشید تا به شما حمله نکند. وقتى دزدى کمین کرده است، وقتى حیوان وحشى‌اى در کمین انسان است، وقتى دشمن سلطه‌گرى در کمین یک ملت است، یکى از وظایف اساسى و مهم مسؤولان و رهبرى کشور این است که به مردم بگویند توجّه کنید؛ و نیز کارهایى که مى‌دانند جلوِ آسیب دشمن را مى‌گیرد، به مردم بگویند و از آنها بخواهند؛ والّا نخیر، ما مشکلات داخلى کشور را به گردن امریکا نمى‌اندازیم.

اما این‌که رهبر باید پاسخگوى مشکلات کشور باشد، البته همین‌طور است و شکّى در این نیست؛ قانون هم موازین پاسخگویى را مشخّص کرده است. هر کس به هر اندازه که حوزه اختیارات اوست، باید پاسخگو باشد. البته مسؤولیت مدیریّت انقلاب با مدیریّت اجرایى کشور فرق دارد؛ این را توجّه داشته باشید. رهبرى طبق قانون اساسى در کشور مسؤولیت اجرایى ندارد؛ جز در زمینه نیروهاى مسلّح. مسؤولیت اجرایى به عهده قواى سه‌گانه است، منتها مدیریّت انقلاب - که همان رهبرى باشد - مسؤولیت حفظ جهتگیرى انقلاب و نظام را دارد؛ باید مواظب باشد انقلاب و نظام از آرمانها منحرف و منصرف نشود؛ فریب دشمن را نخورد و راه را عوضى نرود؛ اینها مسؤولیتهاى رهبرى است. مسؤولیت اجرایى به عهده مسؤولان اجرایى است و هر کس مسؤولیتى دارد، باید طبق مسؤولیت خود عمل کند. رهبرى نمى‌آید به وزارت اقتصاد یا بازرگانى بگوید این‌طورى کن؛ یا به رئیس‌جمهور و فلان وزیر و فلان قاضى بگوید آن‌طورى کن؛ اینها کارهایى است که رهبرى نباید وارد شود؛ هم بر خلاف قانون است، هم بر خلاف حقّ و مصلحت. مملکت باید طبق روال قانونى و با مسؤولیتهاى مشخص شده حرکت کند؛ هر کس هم بر خلاف مسؤولیتش رفتار کرد، بالاخره تبعه، دنباله و نتیجه‌اى خواهد داشت که با آن هم طبق قانون باید رفتار کرد. بنابراین مطلب کاملاً روشن است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ شهریور ۹۲ ، ۰۷:۲۸
ــ ــشــمــســ
باز هم با این جماعت، نرد عشق ببازید با آن مشاور بین الملل کوته فکر:
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۲ ، ۰۸:۱۶
ــ ــشــمــســ

تصمیمات عجیب و ناگهانی را در دولت قبل به سخره می گرفتند و حالا با زمینه سازی کامل و هیچ شتابزدگی و اقدام ناگهانی:

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از دستور ویژه وزیر صنعت برای تنظیم بازار تخم مرغ خبر داد و گفت: براساس این دستور، قرار است تعرفه واردات تخم مرغ، صفر و صادرات آن، ممنوع شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۲ ، ۰۸:۳۹
ــ ــشــمــســ

آقا ظهور کن که ظهورت مصیر ماست

عالم پر از شکایت أین النصیر ماست

اعمال و انفس ما مانع ظهور توست

نفرین به ما که ظهورت اسیر ماست

مرتکب یعنی من دربست در بند گناه

بر نمی خیزد ز من بویی به جز گند گناه

کاش گوشم می شنید، ای کاش گوشم می شنید

قاه قاه خنده ی شیطان زلبخند گناه


در همه ی دنیا، بانک ها بر کشورها حکومت می کنند، و در کشور ما، منظور از استقلال بانک مرکزی و إحیای بانک ها این است که بگذارید بانک ها بر کشور حکومت کنند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۲ ، ۰۸:۳۰
ــ ــشــمــســ

مرکز موسوم به ضدتروریسم آمریکا، هر ساله سررسیدی با تکیه بر مقوله ی تروریسم منتشر می کند.

دانلود فایل                                                 دانلود فایل سررسید 2013

 

در سال 2010، در دو صفحه ی آن، ماه رمضان و شب قدر، به عنوان دو مبنای تفکر تروریستی مسلمانان، بررسی می شوند و مسئله ی جهاد، به عنوان شاه بیت تروریسم، طرح می شود. البته جالب است که این غربی ها، هنوز فرق جهاد اصغر و اکبر را نمی دانند و وقتی گفته می شود، شب قدر، شب جهاد با نفس است، گمان می کنند شب جنگ و درگیری است.

 

Muslims are banned from fighting other Muslims during Ramadan, but they may engage in combat with non-Muslims. Islamic extremists have extolled Ramadan as a month of jihad, or holy war, against nonbelievers. Many Islamic extremists believe that suicide operations (“martyrdom”), especially if done during Ramadan, guarantee the operative a place in paradise.

مسلمانان از جنگ با دیگر مسلمانان در رمضان، منع شده اند اما آنها ممکن است که با غیرمسلمانان درگیر مبارزه شوند. افراطیون اسلامی، رمضان را به عنوان «ماه جهاد» یا جنگ مقدس می ستایند. تعداد زیادی از افراطیون مسلمان معتقدند که عملیات خودکشی (استشهادی)، مخصوصاً اگر در ماه رمضان انجام شود، عملاً مکانی در بهشت را تضمین می کند.

 

Laylat al‑Qadr (“Night of Power”) also might be especially auspicious for a terrorist attack. Islamic tradition holds that on this night, rewards for deeds pleasing to Allah are magnified a thousandfold; extremists, in particular, believe that the gates of heaven are opened then for those who wage “jihad” in defense of Islam to enter paradise.

لیله القدر (شب قدرت) همچنین ممکن است به خاطر یک عملیات تروریستی، فرخندگی و مبارکی خاصی داشته باشد. طبق سنن اسلامی در این شب، پاداش اعمال تا هزار برابر می شود. افراطیون معتقدند که دروازه های بهشت در این شب باز می شوند تا کسانی که در دفاع از اسلام «جهاد» کرده اند، وارد بهشت شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۲ ، ۱۸:۵۵
ــ ــشــمــســ
فرق اساسی تجارت و Trade در جهت چرخه ای شان است. اما حوصله ی توضیحش را ندارم:
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۲ ، ۱۱:۲۳
ــ ــشــمــســ

سی و دو پرسش اساسی در مورد معماری و نظرات ولیّ امر:


1- آیا مهندس معمار می تواند از اجزایی چون شیشه درجایی از منزل استفاده نماید که بخاطر طرح او، در بعضی از اوقات شبانه روز قسمتهای داخلی منزل، قابل رویت و موجب مزاحمت یا معذب بودن ساکنین یا به گناه افتادن همسایگان شود؟

مقام معظم رهبری: از منظر سبک زندگی اسلامی، خانه محلّ آرامش اعضای خانواده و حریم خصوصی افراد آن است و نوعی حجاب برای عفاف خانواده است. لذا تمام اصولی که یک فرد برای حفظ عفّت خود مراعات می کند در ساختمان هم باید مراعات شود. پس خانه باید جوری طرّاحی شود که اعضای آن در آرامش بوده و از گزند نگاه نامحرمان در امان باشند. کلّ حریم داخلی خانه باید از نگاه بیگانگان در امان باشد، و اتاق خواب والدین باید از نگاه فرزندان در امان باشد، و هنگام وجود میهمان نامحرم در خانه، زنان خانه و حتّی مردان خانه باید بدون دیده شدن توسّط میهمان بتوانند در خانه رفت و آمد کنند. لذا در معماری قدیم کشورمان ـ که تا حدودی مبتنی بر تعالیم اسلام بوده ـ به اصطلاح اندرونی و بیرونی برمی خوریم. اندرونی قسمتی از خانه است که میهمان نامحرم، نسبت به آن دید ندارد؛ لذا افراد خانه بدون آنکه دیده شوند می توانند با حضور میهمان هم زندگی طبیعی خود را داشته باشند. نه مثل معماری امروزی که تا میهمان هست صاحبخانه ـ بخصوص خانمها ـ آسایش ندارند.

ادامه در ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۲ ، ۱۰:۲۳
ــ ــشــمــســ


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ شهریور ۹۲ ، ۰۶:۴۳
ــ ــشــمــســ