قرن حضور

مجالی برای فراز آمدن از خویشتن، و فارغ از تعلقات و مشهورات، به دیگر گونه اندیشیدن. حمد و سپاس خدای را که ما را در مسیری قرار داد که در مصیر باشیم إلی الله...
طبقه بندی موضوعی

۱۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

تکنولوژی، دستاورد بشر است و مصداق تام و تمام «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاس‏». خداوند نفرموده است که «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِبَعضِ ما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاس» و بلکه در یک حصر عجیب، فرموده است: «بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاس»، یعنی هر آن چیزی که اسمش را گذاشته‌اند دستاورد بشری! این دستاورد در روزگار ما، در نهایی‌ترین صورت خود، ظهور یافته است و چیزی نیست جز تکنولوژی. تکنولوژی، محصول أغراض شیطانی است که به طور خاص، از بعد از رنسانس، جان انسان را تسخیر کرد و غایت انسان را، اتوماسیون و خودکاری مطلق، قرار داد و همه‌ی هَمِّ انسان را متوجه برپایی یوتوپیای لذت و فراغت و تفنن و تمتع کرد. کانون این أغراض نفسانی چیزی نبود جز «تصرف تامّ در خلقت». جهت، آن سویی است که انسان، وجه خود را متوجه آن کرده است و همین جهت است که می‌شود قبله‌ی انسان، و انسان، همه‌ی معاییر و مقاییس خود را از آن جهت و قبله، اتخاذ می‌کند. قبله‌ی انسان مدرن، طویله‌ی أهواء و اشتهائات و لذات نفس أماره است و این انسان، همه‌ی وجوه حیات خود را متناسب با آن، ساخته است.

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۳ ، ۲۰:۳۱
ــ ــشــمــســ

ریچارد واتسون در طرح زمان‌خط روندها و تکنولوژی‌های +2010، Islamic Finance را به عنوان یکی از روندهای خدمات مالی آینده، معرفی می‌کند و البته پیش‌تر از آن و در سال 2008، در کتاب Future Files، سرمایه‌گذاری و نظام مالی شریعت‌محور را به عنوان یکی از حوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری رو به فزونی در جهان، معرفی می‌کند.


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۳ ، ۱۴:۱۷
ــ ــشــمــســ

المولى السید المرتضى العلامة بهاء الدین علی بن عبد الحمید النسابة بإسناده إلى المُعلّى بن خُنَیس‌، عن الصادق (علیه السلام):

إِنَّ یَومَ النیروز هو الیومُ الذی أَخذَ فیه النبیِ (صلى الله علیه و آله و سلم) لِأمیر المؤمنین (علیه السلام) العهدَ بِغدیرِ خُم فَأقروا لَه بِالوِلایةِ فَطوبَى لِمَن ثَبتَ عَلَیها وَ الوَیلُ لِمَن نَکَثَها، وَ هُو الیومُ الذی وَجَّهَ فِیهِ رَسولُ اللهِ (صلى الله علیه و آله و سلم) عَلِیَّا (علیه السلام) إلى وادیِ الجنِّ فَأخذَ عَلَیهِم العُهودَ وَ المَواثِیقَ، وَ هُو الیَومُ الذی ظَفَرَ فِیهِ بِأهل النَهرَوان، وَ هُو الیومُ الذی یَظهَرُ فِیهِ قَائِمُنا أهلَ البیتِ وَ وُلاةُ الأَمرِ وَ یَظفَرُهُ اللهُ تَعالى بِالدَّجّالِ فَیَصلبُهُ عَلَى کِناسَةِ الکُوفَة وَ مَا مِن یَومِ نوروزٍ إلا نَحنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الفَرجَ لِأنَّهُ مِن أَیّامِنا حَفَظَتهُ الفُرسُ وَ ضَیَّعْتُمُوهُ وَ هُو أولُ یَومٍ مِن سَنَةِ الفُرسِ قال المعلى: وَ أَملَى عَلَیَّ ذَلِکَ وَ کَتَبْتُهُ مِن إِمْلَائِهِ.

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: نوروز روزی‌ست که در آن پیامبر صلی الله علیه و آله برای حضرت علی علیه السلام در غدیر خم پیمان گرفت و آنانکه آنجا بودند به ولایت آن حضرت اقرار کردند و خوشا به حال کسی که آن را نگه‌داشت و بدا به حال کسی که آن را زیر پا نهاد. نوروز روزی‌ست که در آن پیامبر صلی الله علیه و آله حضرت علی علیه السلام را با وادی جنیان مواجه کرد و از آنان میثاق گرفت. نوروز روزی‌ست که در آن علی علیه السلام در جنگ نهروان پیروز گشت. نوروز روزی‌ست که در آن قائم ما اهل بیت ظاهر می‌شود و خداوند او را بر دجال پیروز می‌سازد. و نوروزی نیست که ما در آن منظر فرج نباشیم چرا که آن روز از برای ماست. ایرانیان آن را نگاه داشتند اما شما آن را از بین بردید. و این [نوروز] اولین روز سال [برای] ایرانیان است. معلی می‌گوید: حضرت [این  مطالب را بر من] املاء کردند و من نوشتم.

 

وَ عَن المُعَلَّى أیضاً قال:

دَخَلتُ عَلى أَبی عَبدِ الله (علیه السلام) فِی صَبیحَةِ یَومِ النِّیروز فَقال [علیه السلام] : یَا مُعَلَّى أَتَعرِفُ هَذا الیَومَ؟ قُلتُ: لا، لکنَّهُ یَومٌ یَعظِمُهُ العَجَم، یَتَبارَکُ فِیهِ، قَال: کَلّا وَ البَیتِ العَتیقِ الذی بِبَطنِ مَکَةَ مَا هَذا الیومِ إلا لِأمرٍ قَدیمٍ أُفَسِّرُهُ لَکَ حَتى تَعلَمَهُ، قُلتُ: تَعَلُّمی هَذا مِن عِندِک أَحَبُّ إلَیَّ مِن أَن أَعِیشَ أَبَداً وَ یَهلِکُ اللهُ أَعداءَکُم قَال: یَا مُعلى یَوم النیروز هُو الیَوم الذی أَخذَ اللهُ مِیثاقَ العِبادِ أن یَعبُدُوهُ وَ لا یُشرِکُوا بِهِ شَیئاً وَ أن یَدینُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ وَ أولِیائِهِ، وَ هُو أولُ یَومٍ طَلَعَت فِیهِ الشَّمسُ وَ هَبَت فِیهِ الرِیاحُ اللَواقِحُ وَ خُلِقَتْ فِیهِ زَهرَةُ الأرضِ، وَ هُوَ الیومُ الذی اسْتَوَتْ فِیهِ سَفینَةُ نوح (علیه السلام) عَلَى الجُودی، وَ هُو الیومُ الذی هَبَطَ فِیهِ جِبرئیل (علیه السلام) عَلَى النَّبی (صلى الله علیه و آله و سلم)، وَ هُو الیومُ الذی کَسَرَ فِیهِ إبراهیم (علیه السلام) أَصنامَ قَومِهِِ، وَ هُو الیومُ الذی حَمَلَ فِیهِ رَسولُ اللهِ (صلى الله علیه و آله و سلم) أمیرَ المؤمنین (علیه السلام) عَلَى مَنکَبَیهِ حَتى رَمَى أصنامَ قُرَیشِ مِن فَوقِ البَیتِ الحَرامِ وَ هَشَمَهَا، الخبر بطوله.

و نیز معلَّی می‌گوید:

در صبحگاه نوروز خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم. امام برمن فرمودند: معلی! آیا می‌دانی امروز چه روزی‌ست؟! عرض کردم: نخیر، ولی [همین‌قدر می‌دانم] روزی‌ست که ایرانیان آن را روز بزرگی می‌دانند و گرامی‌اش داشته و در آن روز بر هم تبریک می‌گویند. امام فرمودند: قسم به خانه خدا که این روز برای امر بزرگی است که آن را برایت شرح می‌دهم تا بدانی. عرض کردم: یادگیری این مطب برایم دوست‌داشتنی‌تر از این است که عمری جاودان یابم؛ خداوند دشمنان شما را نابود سازد. امام فرمودند: معلی! نوروز روزی‌ست که خداوند در آن از انسان پیمان گرفت که او را بپرستند و برایش شریک قائل نشوند و به دین فرستادگانش گروند. نوروز روزی‌ست که خورشید برای اولین بار طلوع کرد و بادهای بارور ساز وزید و گلهای زمین آفریده شد. نوروز روزی‌ست که کشتی حضرت نوح [که سلام خدا بر پیامبر ما و خاندانش و بر او باد] [بعد از طوفان ] بر فراز کوه جودی ساحل گرفت. نوروز روزی‌ست که فرشته وحی، جبرائیل علیه السلام بر پیامبر اسلام نازل شد. نوروز روزی‌ست که حضرت ابراهیم بتهای قوم خود را شکست و نوروز روزی‌ست که پیامبر اکرم حضرت علی علیه السلام را بر دوش خود بلند کرد تا بتهای قریش را در‌انداخته و درهم شکند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ اسفند ۹۳ ، ۲۳:۴۴
ــ ــشــمــســ

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۳ ، ۱۳:۵۱
ــ ــشــمــســ

پارادایم ترنس‌مدرنیسم و ترنس‌هیومنیسم، با دو فیلم مهم، به صورت عمومی، معرفی شده است: فیلم Upside Down یا وارونه و فیلم Lucy یا لوسی. نیز در سریال Fringe و حتی فیلم Her، بخش‌هایی دیگر از این پارادایم، عرضه شده است. قبل‌تر به فیلم وارونه، پرداخته شده است و در اینجا، لازم است که به دو فیلم مهم Lucy و Her پرداخته شود.

این دو فیلم، از عالی‌ترین آثار هنری سینما هستند و به قدری دقیق و زیبا، مسائل اساسی بشر جدید و وضعیت کنونی عالم را تبیین و ارائه کرده‌اند که انسان شک می‌کند که اینها را کفار عالم ساخته‌اند. اگر کسی می‌خواست در باب مسئله‌ی مهم «ولایت تکوینی و انسان کامل»، فیلم بسازد، آیا چیزی بهتر از لوسی می‌ساخت و اگر کسی می‌خواست، تغییر عجیبی را که تکنولوژی در صیرورت عالم و انسان، ایجاد کرده است، نشان دهد، چیزی بهتر از هِر می‌ساخت؟ نمی‌دانم!

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۳ ، ۰۱:۳۰
ــ ــشــمــســ

أهل آخرت، جریانی ایجاد می‌کنند برای هجرت آن جماعتی از رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْه‏ که «مَنْ یَنْتَظِر»ند و اما أهل دنیا، از قِبَل آن جریان، به مطامع دنیایی خویش می‌رسند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ اسفند ۹۳ ، ۲۲:۴۸
ــ ــشــمــســ

یوتوپیا Utopia را در ریشه‌شناسی به ou-topos به معنای not place ارجاع می‌دهند و البته این اتیمولوژی، قدری غلط‌انداز می‌نماید در ظاهر. معنای دقیق یوتوپیا، با قدری دقت بیشتر، به دست می‌آید. Topia در این مفهوم، همان «طوبا» است و طوبا مسامحتاً به معنای جنت و باغ بهشت است. انسانِ هبوط‌کرده از جنت، وقتی که دید دستش از حیات بهشتی، کوتاه شده است، عوض اینکه توبه کند و به بهشت برگردد، آرمانش را بر این متمرکز کرد که همین‌جا و در این سیاره‌ی مبتلا، طوبا، توپیا و بهشت را بر پا کند و به این صورت آرمانی زمینی، عنوان یوتوپیا داد یعنی ناطوبا و طوبایی غیر از آن طوبای آسمانی. انسان مدرن، پس از هبوط خود، در آرزوی هبوط بهشت است و می‌خواهد بهشت را نیز با خود، به دنیا، هبوط دهد عوض اینکه خودش را مهیای عروج کند. حیات طیبه، حیاتی است طوبایی و به غایت رفتن به طوبا و حیات خبیثه، حیاتی است اتوپیایی و به غایت ساختن توپیا در زمین.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ اسفند ۹۳ ، ۰۲:۱۱
ــ ــشــمــســ

این تصویر که به بطری کِلین (Klein Bottle) معروف است، شبیه‌ترین چیزی است که برای تقرب به فهم رابطه‌ی اتحاد انسان و عالم، یافتم:

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ اسفند ۹۳ ، ۱۸:۰۰
ــ ــشــمــســ

فقط مجانینی همچون بنده، از این عجایب، عکس می‌گیرند آن هم در آن وضعیت!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۳ ، ۲۳:۵۸
ــ ــشــمــســ