قرن حضور

مجالی برای فراز آمدن از خویشتن، و فارغ از تعلقات و مشهورات، به دیگر گونه اندیشیدن. حمد و سپاس خدای را که ما را در مسیری قرار داد که در مصیر باشیم إلی الله...
طبقه بندی موضوعی

بلایای مدرنیته (؟3) - بازار

دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۱ ب.ظ

بازار و مارکت، یکی از آن مفاهیم مدرن است که تصور عمومی این است که از آغاز عالم، وجود داشته است. «بازار صرفاً واژه ­ای است برای اطلاق به شبکه­ ی مبادلاتی. در گذشته انواع مختلفی از شبکه ­های مبادلاتی وجود داشت (و هنوز هم وجود دارد.) در غرب، یکی از آشناترین نوع بازار، بازار سرمایه­ داری مبتنی بر سود است. اما بازارهای سوسیالیستی نیز وجود دارد. ... علاوه بر بازارهای مبتنی بر پول، بازارهایی نیز که بر معامله­ ی پایاپای، مبتنی است. بازار، نه پدیده­ ای است سرمایه ­داری و نه پدیده ­ای است سوسیالیستی، بلکه در واقع پیامد مستقیم و اجتناب­ ناپذیر جدایی تولیدکننده از مصرف­ کننده است. هر کجا این جدایی اتفاق افتد، بازار هم پدیدار می ­گردد. و هر کجا جدایی بین مصرف­ کننده و تولیدکننده، کم شود، تمامی کارکرد، نقش و قدرت بازار، مورد سؤال واقع می ­شود. بنابراین ظهور نظام تولید برای مصرف شخصی، امروزه نقش بازار را در زندگی افراد دگرگون کرده است.» (تافلر، موج سوم)

باید دید که این بازار و تکیه­ ی بنیادین آن بر پدیده­ ی بی­ سابقه­ ای در تاریخ به نام «پول»، چگونه شکل گرفته است. «وقتی انقلاب صنعتی، سطح کره­ ی زمین را فرا گرفت و موج دوم را به راه انداخت، بخش کوچکی از مردم این کره به نظام پولی وابسته بودند. تجارت و سوداگری وجود داشت اما فقط بخش محدودی از جامعه را در بر می­ گرفت. شبکه­ های گوناگون تجار، توزیع­ کنندگان، عمده ­فروشان، خرده ­فروشان، بانک ­داران و دیگر عناصر نظام تجاری، بسیار محدود و در سطح ابتدایی بودند و شبکه­ ی محدودی از مجاری را تشکیل می­ دادند که در آن، کالا و پول جریان داشت. در طول سیصد سال، بشر نیروی زیاد و عظیمی را صرف ساختن این خط لوله و شبکه­ ی مجاری کرد. سوداگران و مزدوران تمدن موج دوم، در سراسر کره ­ی زمین پراکنده شدند و از جوامع تازه­ ای برای ورود به بازار دعوت کردند و یا آن­ها را به این کار، مجبور ساختند. با هر یک از این اقدامات، مقداری از این مجاری مشبک و خطوط لوله، ساخته شد یا مجاری قبلی، تکمیل گردید یا جوامع بیشتر و بیشتری را به خود وابسته ساخت.

با پیچیده ­تر شدن جامعه و اقتصاد، حجم معاملات، مثلا برای انتقال یک قالب صابون از تولید کننده به مصرف­ کننده، چندین برابر گردید. هر قدر بر تعداد واسطه­ ها افزوده شد، به همان نسبت، این شبکه، پیچیده ­تر گردید. این پیچیدگی فزاینده ­ی نظام، خود نوعی تکامل بازار محسوب می­ شود، درست مثل این­که به این شبکه­ ی مجاری، لوله­ هایی خاص یا دریچه ­هایی اضافه کنیم. امروزه همه­ ی این اشکال گسترش بازار تا آخرین حد خود، توسعه یافته­ اند.» (تافلر، موج سوم)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی