قرن حضور

مجالی برای فراز آمدن از خویشتن، و فارغ از تعلقات و مشهورات، به دیگر گونه اندیشیدن. حمد و سپاس خدای را که ما را در مسیری قرار داد که در مصیر باشیم إلی الله...
طبقه بندی موضوعی

تفرقه‌ی انگلیسی و بیانیه‌ی لوزان

جمعه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۵:۵۶ ب.ظ

آمریکایی‌ها اگر به اندازه‌ی انگلیسی‌ها، خبیث و کثیف و شریر و مکار و موذی بودند، حتماً آنها هم این روزها، از انگلیسی‌ها می‌آموختند و کمتر وراجی رسانه‌ای و سیاسی می‌کردند در مورد بیانیه‌ی لوزان و توافقی که معلوم نیست انجام شده است یا نه! این سکوت انگلیسی‌ها، هم سؤال‌انگیز است و هم مشکوک. انگلیسی‌ها، طبق همان طرح کهنه و البته کارامدشان، عمل می‌کنند: «تفرقه بینداز و فتح کن یا Divide and Conquer». موذیان ساکن جزیره‌ی کوچک و محقر انگلیس، با همین بیانیه و توافق مبهم و نیم‌بند، به دقت دارند میان ما، تفرقه می‌اندازند. جامعه‌ای که پولاریزه شد و آرایش قطبی پیدا کرد، می‌شکند و تکه‌تکه می‌شود.

اهمیت انسجام و جماعت به حدی است که حضرت هارون (ع)، به عنوان نایب حضرت موسی (ع) در دوران غیبت ایشان، پس از رجعت و ظهور ایشان در پاسخ به سوال موسی (ع) که چرا مانع ضلالت بنی‌إسرائیل نشدی؟ مرا تبعیت نکردی یا عصیان أمر مرا کردی؟ می‌فرماید: «إِنِّی خَشیتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَیْنَ بَنی‏ إِسْرائیلَ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلی‏» ترسیدم که بگویی میان بنی‌إسرائیل، تفرقه انداختی و مراقب قول من نبودی.

تفریق و تفرقه، بسیار خطرناک است و سکوت أمیرالمؤمنین (ع) نیز در آن 25 سال، گویای همین ظریفه است. این روزها، باید به شدت، مراقب جماعت بود و البته این مسئله، به معنای نگفتن انتقادات نیست. محور جماعت، که مَعلَم ولایت است، نباید در همه‌ی شرایط، گم شود و البته این نکته را هم باید در نظر داشت که همه‌ی حوادث این روزهای عالم، در قالب روند الهی کلی «تمییز طیب از خبیث»، تا حد «تَزَیُّل کفار و مؤمنانی که در أصلاب یک‌دیگرند»، رخ می‌دهد که در درون جامعه‌ی ایرانی نیز این تمییز و تمایزی که زمینه‌ی ظهور و نزول عذاب الهی است، رخ خواهد داد اما مسئله این است که ما نباید به تفریق و تفرقه، دامن بزنیم. ما مأمور به جماعتیم اما اینکه افراد، طبق اختیار انسانی، چگونه عمل می‌کنند به خودشان مربوط است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۱
ــ ــشــمــســ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی