قرن حضور

مجالی برای فراز آمدن از خویشتن، و فارغ از تعلقات و مشهورات، به دیگر گونه اندیشیدن. حمد و سپاس خدای را که ما را در مسیری قرار داد که در مصیر باشیم إلی الله...
طبقه بندی موضوعی

بوکیومنتری، تحولی در ترویج ساینس

شنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۴۱ ق.ظ

روند انتشار علم در این روزگار، وارد فازهای جدیدی شده است. دیگر خواندن کتاب، کمتر کسانی را به خود جلب می‌کند. هم‌چنین با انتشار یک کتاب، تعداد مخاطبان علم، به شدت کاهش پیدا می‌کند. از این رو، در این روزگار، در کنار راه‌هایی مثل انتشار علم در قالب فیلم‌ها و سریال‌ها و انیمیشن‌ها و کارهای موسیقایی (سرگرمی‌ها) که ریچارد واتسون، نام آن را إجوتِینمِنت Edutainment نهاده است و این‌گونه تعریفش می‌کند در کتاب Future Files: هم‌گرایی اینترتِینمِنت و إجوکِیشن (Convergence Between Entertainment and Education)، راه‌های دیگری نیز، ایجاد شده است.

ریچارد واتسون، اجوتینمنت را آموزش و تربیت نسلی می‌داند که دیگر تینِیجر (Teenager) نیستند و به واسطه‌ی تلفیق با مونیتورها و اسکرین‌های مختلف، اِسکرینِیجر (Screenager) شده‌اند.

یک راه دیگری نیز که جدیداً شکل گرفته است و در میان استادان پیش‌روی دانشگاه‌های جهان، مورد استقبال قرار گرفته است، ترویج علم از طریق فیلم مستند است. اسم این روش، بوکیومِنتری یا Boocumentary نام دارد، یعنی هم‌گرایی کتاب (Book) و فیلم مستند (Documentary) یا Convergence Between Book and Documentary.

 

نمونه‌هایی از بوکیومنتری را هم برایان گرین، نایل فرگوسن، ژاک فرسکو و ... ارائه کرده‌اند. در ابتدا، فرد کتابی را می‌نویسد که کتاب او، اگر چه صبغه و شاکله‌ی ساینتیفیک دارد، اما در واقع، فیلم‌نامه‌ی یک فیلم است که در دستور کار او قرار گرفته است. در دانشگاه‌های ما آیا کسی پیدا می‌شود که چنین جرأت و شجاعتی داشته باشد، بعید می‌دانم!

  


برایان گرین و بوکیومنتری





نایل فرگوسن و بوکیومنتری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی