قرن حضور

مجالی برای فراز آمدن از خویشتن، و فارغ از تعلقات و مشهورات، به دیگر گونه اندیشیدن. حمد و سپاس خدای را که ما را در مسیری قرار داد که در مصیر باشیم إلی الله...
طبقه بندی موضوعی

مدرک‌گرایی، یکی از أمراض مزمن وضعیت مدرن است و تقریباً در همه‌ی نظامات تمدن مدرن مغربی، ظهور و بروزی داشته است. غالب‌ترین وجه آن البته در نظام آکادمیک و ساینتیفیک است و عبور از آن، یکی از وظایف مهم انسان‌هایی است که دل از این وضع نفسانی انسان بریده‌اند و به ساحاتی، فرای و ورای این ساحت می‌اندیشند. اگر مدرگ‌گرایی و دِگریتیسم (Degreetism) بد است، در همه‌ی وجوه و نظامات بد است و باید با همه‌ی آن، یک‌سره برخوردی درخور داشت.

نمی‌شود که به صورت آکادمیک آن که در عناوینی هم‌چون دیپلم و لیسانس و فوق‌لیسانس و دکترا و دکتر و مهندس، ظهور کرده است، بت‌شکنانه و آیکونوکلاستیک، حمله شود و به ظهورات آن در نظامات دیگر اجتماعی، کاری نداشت. نمی‌شود که صورت‌های دیگر آن فی‌المثل در نظام حوزه‌های علمیه و مدارجی هم‌چون حجت‌الاسلام و آیت‌الله و یا در نظام درجاتی نیروهای مسلح و درجات سرباز و سروان و ستوان و سرگرد و سرهنگ و سپهبد و سردار را با جان و دل، استقبال کرد. اگر بد است، همه‌جا بد است و مضر و مدرن و اگر خوب است، همه جا.

استاندارد دوگانه در برخورد، همان بلایی را سر افراد و جریان‌های مصلح اجتماعی می‌آورد که بر سر کشور آمریکای جهان‌خوار آورده است و پهنه‌ی سیاره را تبدیل کرده است به میدان جنگ و توحش و قتل و کشتار. با استانداردهای دوگانه در مواجهه‌ی با مظاهر مدرنیته، فقط دیگران را سر کار می‌گذاریم. نهایتاً نه اصلاحی رقم خواهد خورد و نه اوضاع، بهتر می‌شود. خداوند در نظام اطاعت ولایی، حتی در اطاعت از پدر و مادر که قبول ولایت آنها، نه یک حد تشریعی که یک أمر تکوینی است، إستثناء قرار داده است و آن را مشروط کرده است و لذا قطعاً در نظامات اجتماعی نیز، این شرط، موضوعیت دارد. مدرک‌گرایی خوب و بد، موضوعیت ندارد و باید همه‌ی آن را درمان و علاج کرد. درجات باید از درون آدم‌ها بجوشد نه از بیرون و اصلاً اسلام، ماهیتاً باطنی است و چیزی در بیرون وجود انسان نیست که بشود آن را إعمال و تحمیل کرد.

اسلام و ایمان، فقط از درون به بیرون و از باطن به ظاهر، جاری می‌شود و حقیقتی است که تحقق باطنی آن در بیرون، ظاهر می‌شود. از همین روست که اسلام، با ساخت تکنولوژی و ابزار، جهان را نمی‌گیرد بلکه با ساختن و پرورش انسان‌های جدید، جهان را تسخیر خواهد کرد و هیچ راه دیگری هم ندارد و اگر کسانی بر این باورند که با ساخت تجهیزات جدید و تکنولوژی‌های بهتر، اسلام را جهانی خواهند کرد، سراب را عوض از آب گرفته‌اند. انقلاب اسلامی، نمونه‌ی کوچکی از نحوه‌ی بسط اسلام در عالم بود و انقلاب اسلامی، فقط با تربیت انسان‌های جدید و ایجاد تحول در نفوس و عقول انسان‌ها، محقق شد و لا غیر. هر چیزی که ماهیتاً ظاهری باشد، با اسلام جمع نمی‌شود از جمله مدرک‌گرایی.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۴
ــ ــشــمــســ

نظرات  (۱)

سلام
به مدارج علمی جه حمله ای شده است ؟
و در نیرو های مسلح درجه برای نظم است
گر کسانی بر این باورند که با ساخت تجهیزات جدید و تکنولوژی‌های بهتر، اسلام را جهانی خواهند کرد، سراب را عوض از آب گرفته‌اند     توضیح بیشتری بدهید
پاسخ:
سلام
پرسیدن سوال نخست، قدری عجیب است!
درجه‌بندی برای دیسیپلین است و نظم چیز دیگری است.
ببینید، حقیقت اسلام، چیزی بیرون از وجود انسان نیست و فقط وقتی در جهان بیرون ظاهرو متحقق می شود که ابتدا در درون انسان، متحقق شده باشد. اسلام که یک شیء فیزیکی نیست. یک حقیقت باطنی است و لذا اگر چه ابزار و اشیاء را می تواند به خدمت خود بگیرد و در خدمت خود معنا کند، اما ظهور تام و تمامش فقط وقتی صورت می گیرد که انسان مسلمان و مومن بشود و حقیقت تسلیم در قلب انسان، محقق شود. الاسلام هو التسلیم. تا انسان تسلیم نشود، اسلام محقق نشده است. اگر این گونه نبود که مخاطب انبیاء انسان ها نمی‌بودند و مثلا یکسری ساختارها و ابزار و تشکیلاتی می‌ساختند و می‌گفتند این اسلام است. انبیاء برای إثاره‌ی دفائن عقول انسانی آمده‌اند و این یعنی تحول انسان. مدرنیته اما اینگونه نیست. با ابزار و تکنولوژی، خودش را بسط می دهد و لذا نقطه ی ضعفش هم در همین جاست. حقیقت اسلام، انسان‌سازی است و از این راه است که اسلام، جهان را می‌گیرد. اسلام، انسان را متحول می‌کند و از همین روست که بنده معتقدم اومانیسم اگرچه به شدت مشرکانه و کفرآمیز است اما یکی از علائم معرفتی وضعیت آخرالزمان است چرا که آنها هم به این رسیده اند که منشاء تغییر و تحول، انسان است منتها در جهتی خلاف جهت ذاتی خلقت انسان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی