قرن حضور

مجالی برای فراز آمدن از خویشتن، و فارغ از تعلقات و مشهورات، به دیگر گونه اندیشیدن. حمد و سپاس خدای را که ما را در مسیری قرار داد که در مصیر باشیم إلی الله...
طبقه بندی موضوعی

در نهج البلاغه ی حضرت امیر (علیه السلام)، از جمله ی حقوق مردم بر حکومت، آمده است که «تعلیمکم کیلا تجهلوا و تأدیبکم کیما تعلموا ... و شما را تعلیم دهم تا نادان نمانید و تأدیب کنم تا دانا گردید.».

خطرناک ترین مسئله ای که در صورت عدم درمان، انقلاب اسلامی را به شدت دچار مشکل کرده و با نابودی می کشاند، ساختار و سیستم آموزشی کشور است. این سیستم آموزشی، از دو بخش کلی تشکیل شده است: سیستم آموزش رسمی و سیستم آموزش غیر رسمی.

      

آموزش رسمی، مجموعه ی نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی را در بر می گیرد که در قالب مهدکودک ها، مدارس و دانشگاه ها، ظهور پیدا می کند و آموزش غیر رسمی، مجموعه ی رسانه های مختلف کشور و به خصوص رسانه ی متأسفانه ملی را در بر می گیرد که در قالب صدا و سیما و رسانه های مجازی-سایبری، ظهور می یابد.

انسان نیز دارای دو منظومه ی معرفتی درونی است که همه ی اعمال و کنش های او، خروجی و نتیجه ی اقتضایی آن منظومه های معرفتی است: منظومه ی ارزشی و منظومه ی بینشی که زیربنای منظومه ی کنشی انسان هستند. منظومه ی ارزشی انسان، به توسط آموزش غیر رسمی و رسانه ها، سامان پیدا می کند و منظومه ی بینشی انسان، به توسط آموزش رسمی و علوم رسمی- آکادمیک.

در دوره ی پس از انقلاب اسلامی، تحت تأثیر انقلاب، این هر دو منظومه، یک نظم و ساخت دگرگونی پیدا کردند و مردم ما، این منظومه های معرفتی خود را نه از صدا و سیما می گرفتند و نه از مدارس و دانشگاه ها. و به طور کلی، جهت گیری دیگری در تنظیم این منظومه ها، بر جیمعه و مردم، حاکم شده بود. نتیجه ی آن، سبک زندگی دیگری بود که به دست آمده بود.

به تدریج، منابع و مراجع اخذ این منظومه های معرفتی، بر سبیل مدرنیته، قبله و جهت پیدا کرد و ما هم در همان منجلابی فرو افتادیم که جهان افتاده بود. امروز دیگر تلویزیون، تشخص و شخصیت پیدا کرده است و زیاد این جمله را از نسل قدیمی تر شنیده ایم که: «تلویزیون می گفت». یعنی تلویزیون (چه در قالب شبکه های داخلی و چه در قالب شبکه های ماهواره ای)، و از نسل جدیدتر که :« سایت ها نوشته اند». در شق دیگر ماجرا هم، کسی در صحت ساینس در عین اینکه می دانیم «خطاپذیر» و «فالسیقایِبِل» است، شک نمی کند.

این مدرنیته، اگر درمان نشود، آرام آرام از باطن به ظاهر خواهد آمد اگر چه التقاطی و اختلاطی. باید فکری کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی