قرن حضور

مجالی برای فراز آمدن از خویشتن، و فارغ از تعلقات و مشهورات، به دیگر گونه اندیشیدن. حمد و سپاس خدای را که ما را در مسیری قرار داد که در مصیر باشیم إلی الله...
طبقه بندی موضوعی

ابزار در سبک زندگی

چهارشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۱۶ ب.ظ

یکی از خطرات بزرگ در سبک زندگی امروز ما، استفاده‌ی شدید و فراوان از همه‌ی محصولات و مصنوعات تکنولوژیک است. این مسئله، از یک سو، انسان را مقهور و مرعوب تکنولوژی می‌کند و از سوی دیگر، زندگی را برای انسان، سخت کرده و از روال عادی، خارج می‌کند. وقتی در جامعه‌ای عرف شد که در جهیزیه‌ی هر دختری باید همه‌ی لوازم ریز و درشت الکتریکی، وجود داشته باشد، تأمین آن، هزینه‌ی بسیار زیادی را می‌طلبد و در شرایط سخت اقتصادی، مشکلات شدیدی ایجاد می‌کند.

هر روز یک ابزار جدید الکتریکی، به بازار می‌آید، هر روز یک آپشن جدید به ابزار سابق، افزوده می‌شود و تراکم این ابزار، به حدی می‌رسد که میلیون میلیون ارز باید از کشور خارج شود تا این مسابقه‌ی خرید ابزار لوکس الکتریکی، شتاب بیشتری پیدا کند و تمامی هم نخواهد داشت.




اما غربی‌ها که خودشان، منشاء این ابزارند، آیا به این استفاده‌ی مفرط، دچار شده‌اند؟ یک نمونه‌اش پدیده‌ای است به نام «self-service laundry» یا «coin laundry» که در آمریکا به لاندِرمَت، laundromat و در انگلیس به لاندِرِت، launderette، شناخته می‌شود. لاندری، جایی است که در آن، یکسری ماشین لباس‌شویی تجاری و بزرگ، قرار دارد و افراد با انداختن سکه، با استفاده از شوینده‌های مورد نظر، لباس‌هایشان را شسته و خشک می‌کنند.

در تصاویر زیر، نمونه‌هایی از لاندری‌ها و لاندرمَت‌ها را در کشورهای مختلف می‌بینید و سوال این است که چرا در کشور ما، چنین مکان‌هایی وجود ندارد؟


لاندرمت در فیلادلفیا                                       لاندرمت در اونتاریو


لاندری در پاریس                                                                                             

نظرات  (۱)

سلام
بهتر بود به جای دست گذاشتن بر روی موضوع شست و شو که سیستمش در اسلام و غرب متفاوت است بر روی جنبه های دیگر سبک زندگی غربی دست می گذاشتید. (البته می دانم این موضوع اشاره استاد هم هست)
در اسلام این شستشوی عمومی خیلی پسندیده نیست.
وسایل تکنولوژیکی که سبک زندگی غربی را وارد زندگی ما کردند شامل ماکروفر و سولاردم (ابزار پخت و پز سریع و تبدیل غذاهای عادی به فست فود) سرخ کن برای درست کردن انواع سرخ کردنی ها و...

با این تئوری باید گفت وقتی می توان از بیرون غذا تهیه کرد وجود وسیله ای مثل گاز در خانه ضروری نیست.

همان ضرورتی که داشتن غذا در خانه را توجیه میکند، شستن لباس در ماشین لباس شویی خانگی را توجیه میکند.

گرچه همین مکان های شستن لباس عمومی هم به دلیل اقتضای سبک زندگی غربی است که عمدتا ایندیویجوال هستند و خانه های مجردی دارند که ایجاد چنین مکان هایی برای این افراد ضروری است.
ولی عمده ی خانواده ها ماشین لباسشویی خانگی دارند.
پاسخ:
پاسخ: سلام
البته تولید راهکارهایی برای رفع مسئله ی طهارت در شستشوی لباس، در این لاندری ها، به نظر، کار سختی نمی آید. یکسری و قوانین و حدود را باید قرار داد. چطور مشکل طهارت در قالی شویی، مبل شویی و خشک شویی، حل شده است و در اینجا نمی شود؟
اما مقایسه ای که فرموده اید، یک مقداری ایراد دارد. ماشین لباس شویی در نسبت با شستن لباس، مثل مایکروویو و این دستگاه های الکتریکی طبخ است با پختن غذا. نه مثل اجاق گاز.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی